top of page
Zoeken

Taalontwikkeling bij jonge kinderen: wat kun je als ouder doen?

  • Foto van schrijver: Groeiendkind.nl
    Groeiendkind.nl
  • 7 sep
  • 3 minuten om te lezen

Taalontwikkeling
Taalontwikkeling stimuleren

👉 Dit artikel bevat affiliate links. Als je via deze links iets koopt, ontvang ik een kleine commissie. Jij betaalt niets extra’s, maar je helpt wel mijn website te groeien.


Taal is één van de belangrijkste vaardigheden die kinderen leren in hun jonge jaren. Het helpt niet alleen bij communicatie, maar ook bij leren, spelen en het opbouwen van zelfvertrouwen. Elke ouder vraagt zich wel eens af: doet mijn kind het goed? En nog belangrijker: wat kan ik doen om mijn kind te helpen?

In deze blog lees je de belangrijkste fases in de taalontwikkeling en krijg je praktische tips om je kind spelenderwijs te stimuleren.







De fases van taalontwikkeling

0–1 jaar: klanken en eerste geluidjes

  • Rond 2 maanden beginnen baby’s te brabbelen en geluidjes te maken.

  • Rond 6 maanden hoor je vaak ba-ba of da-da.

  • Aan het eind van het eerste jaar komen vaak de eerste herkenbare woordjes, zoals mama of bal.

👉 Tip: reageer op de# geluidjes van je baby alsof het een gesprek is. Zo leert je kind dat communicatie twee kanten op werkt.

1–2 jaar: eerste woorden

  • Kinderen leren nu gemiddeld 20–50 woorden.

  • Ze gebruiken vaak zelfstandige naamwoorden: auto, hond, koekje.

  • Rond 2 jaar combineren ze woorden: mama helpen, ik ook.

👉 Stimuleer dit met prentenboeken zoals Dikkie Dik of interactieve boekjes met flapjes of voelboeken. Samen lezen is dé manier om nieuwe woorden op te pikken.

2–3 jaar: korte zinnen

  • Kinderen maken nu korte zinnen van 2–4 woorden.

  • Ze leren steeds meer werkwoorden en bijvoeglijke naamwoorden (rennen, groot, lekker).

  • Je kind kan vragen stellen: waar papa?

👉 Laat je kind meedoen met eenvoudige spelletjes, zoals een puzzel van het alfabet of een puzzel met plaatjes. Tijdens het spelen benoem je steeds wat je ziet.

3–4 jaar: verhalen vertellen

  • Kinderen kunnen langere zinnen maken (4–6 woorden).

  • Ze beginnen verhaaltjes te vertellen over wat ze hebben meegemaakt.

  • Fantasie speelt een grote rol: poppen en knuffels krijgen ineens een stem.

👉 Stimuleer dit met een poppenkast of rollenspel speelgoed zoals deze doktersset. Dit helpt enorm bij het oefenen van zinnen en verhalen.

4–6 jaar: schoolrijp

  • Kinderen kennen honderden woorden en maken complexe zinnen.

  • Ze leren rijmen, zingen en begrijpen eenvoudige verhaallijnen.

  • Dit is ook de fase waarin de eerste letters en cijfers in beeld komen.

👉 Een leerzaam spel met letters of een schrijf-oefenboek kan helpen om spelenderwijs met taal bezig te zijn.

Groep 3:

Voor groep 3 raadt ik het volgende houten traceerbord aan.


Wat kun je als ouder doen?

  1. Praat veel tegen je kind – beschrijf wat je doet tijdens dagelijkse activiteiten.

  2. Lees elke dag voor – korte momenten zijn vaak al genoeg.

  3. Stel vragen – niet alleen “ja/nee”-vragen, maar ook open vragen zoals: Wat zie je? of Hoe denk je dat dit afloopt?

  4. Zing liedjes en versjes – rijmpjes helpen kinderen klanken en woorden beter onthouden.

  5. Geef je kind de tijd – verbeter niet direct, maar herhaal de juiste woorden in je antwoord.


Tot slot

Elk kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Het ene kind praat vroeg, het andere kind neemt wat langer de tijd. Maak je niet te snel zorgen, maar zoek bij twijfel altijd advies bij het consultatiebureau of je huisarts.

👉 Wil je je kind extra stimuleren? Dit zijn mijn favorieten:

Met deze kleine stappen kun je op een leuke manier bijdragen aan de taalontwikkeling van je kind!

 
 
 

Opmerkingen


bottom of page